fredag 2 september 2011

Fria församlingar

Jag har inte vuxit upp i en kristen familj och blev frälst i vuxen ålder. Så kristen tro och speciellt detta med olika kristna samfund var länge ganska främmande för mig efter att jag förstått att det fanns en sådan uppdelning. Jag la en del möda på att försöka begripa vad som kännetecknade varje samfund, men jag kan än idag inte riktigt förstå varför vissa tolkningar av Skriften och/eller att visa områden poängteras, ska få sådana organisatoriska konsekvenser.

Däremot kan jag se hur Herren under olika tider poängterat vissa delar som tidigare varit fördolda (tex helgelse, Bibelordet, den Helige Ande, tro osv) för att alla delar i helheten ska bli tydlig, så att vi kan ledas in i frälsningens fullhet. Och jag ser också att vissa rörelser och kristna grupper fått olika mandat för att verka inom olika områden (tex Frälsninsgarmén). Men det är en annan sak anser jag.

När jag för en del år sedan läste Kjell Sjöbergs kompendium "Fri församling" så kände jag att "slöjan lyftes bort" och jag förstod varför detta med samfund skavde så i mig. Jag insåg att jag är en utpräglad Gudsrikes-medborgare och med det är jag ganska nöjd.

Igår så upptäckte jag att XP-media har lagt ut Kjell Sjöbergs utomordentligt intressanta kompendium som PDF-fil och den kan läsas och laddas när här:


Stort TACK till XP Media för att ni la ut den på nätet! Tänk om fler av Kjells kompendier kunde läggas ut, de skulle verkligen vara välsignat.

Vill du köpa ett pappersex av kompediet finns det att beställa här:

Guds välsignelse!
/Barnabas

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack, det var uppmuntrande läsning!