torsdag 13 oktober 2016

Njut av Skapelsen



Hebr. 4:1
När nu ett löfte finns kvar om att få komma in i hans vila, låt oss då akta oss så att ingen av er visar sig gå miste om det

Daglig betraktelse från Derek Prince Ministries:

13 oktober

Njut av Skapelsen

Vi talar om tionde – det som Gud begär av våra resurser, men hur är det med Guds anspråk på vår tid? Från israeliterna krävde Gud en dag av sju - en högre andel än den Han begärde av deras materiella ägodelar. Hur många människor i kyrkan idag ger verkligen Gud en dag av sju? Det är en av anledningarna till att det finns så många nervösa sammanbrott- det finns frustrerade, desperata, upptagna människor som aldrig får jobbet gjort.

Gud var den förste som vilade. Han arbetade sedan vilade Han. En palestinsk vän till mig som äger många restauranger säger, "Gud arbetade inte för att Han hade en familj att försörja. Och Gud vilade inte eftersom Han var trött. Det var på en mycket högre nivå än så. Gud arbetade eftersom Han är Skapare”. Gud vilade, tror jag, därför att Han ville njuta av det Han hade skapat. Om vi ​aldrig tar oss tid att njuta av vad vi har skapat, så är vi i ett miserabelt skick.

Vilket kräver mest tro, att arbeta eller att vila? Israel misslyckades med att gå in i vila på grund av otro. Varför kan en kristen inte vila? Också på grund av otro. Det är diagnosen på problemet.

Avkoppling kommer utifrån vetskapen att Gud initierade den. Min fru och jag brukade åka iväg på "ledighet". Men ledighet innebär bokstavligen att du ingenting har att göra och kommer ifrån ordet ”ledig”. Ibland är det dock bra att ha någonting att göra. Men min fru och jag kände att ledighet var fel ord att använda. Istället kallade vi dessa perioder högtider (eng. ”holidays” = semester), vilket betyder "helig dag". Gud visade oss att det är en synd att aldrig fira högtider. I Israels kalender, som Gud har förordnat, behövs det många högtider. Det fanns inga alternativ. De är högtider ordinerade av Gud - inte för att någon vill vara lat, utan för att Guds har sagt att vi ska fira högtider.

Bön:
Tack, Herre, för löftet att kunna träda in i din vila. Jag deklarerar att  Gud vilade för att njuta av det Han skapat, och jag kommer att göra detsamma. Jag skulle frukta om jag misslyckades med att vila i Kristus. Amen

—Derek Prince

Publicerad med tillstånd från Derek Prince Ministries, Norge

För flera betraktelser på engelska klicka HÄR

Inga kommentarer: