onsdag 23 maj 2012

Det kungliga dopet

Igår döptes prinsessan Estelle i Slottskyrkan i Stockholm och jag ber om Guds rikaste välsignelse över henne och hennes familj! Under dopceremonin bad kronprinsessan Viktoria offentligt en bön och jag rördes till tårar. Varje bön är naturligtvis viktig, men det kändes ändå alldeles särskilt viktigt att en person som hon valde att göra detta så offentligt. Så här skriver Carola bla på sin blogg:

"Beundrar Kronprinsessan Victoria.
Jag högaktar Kronprinsessans mod på dopet idag!
Kronprinsessan Victoria är en banbrytare som ställer sig upp inför hela kyrkan och även hela Sveriges folk och läser en personlig bön. En tacksägelse bön där det inte finns en tvekan till vem hon riktar sitt tack!Det är hennes hjärta och övertygelse som Victoria delar med sig av här. Hennes högsta personliga tro.Jag vill tacka Ers Kungliga Högheter för ödmjukheten och glädjen i att tacka vår Gud för livets gåvor och utmaningar. Stora föredömen för oss alla. Tack! Länge leve hoppet på sann kärlek och äkthet.

Jag blev verkligen så glad och upplyft över det raka, vördnadsfulla och ärliga budskap som lyftes fram under dopceremonin idag. Som vid Bröllopet 2010. Det kändes verkligen som en helig stund i kyrkan. Ja hela dagen. En riktigt Kunglig dag!"

Läs hela inlägget här:

Håller med Carola i dessa ord!

Tidningen "Dagen" lyfter också fram det unika i att kronprinsessan själv bad för sitt barn. Detta har tydligen inte någon kunglighet gjort förut. Bönen hon bad var:


"Gud, vi tackar dig för vårt barn. Tack för gåvan du har gett och förtroendet du har visat oss. Ge oss ömhet, fasthet och lugn. Hjälp oss att ge din kärlek vidare till det barn du gett oss ansvar för. I Jesu namn. Amen."

Och den kan vi alla stämma in i.

Dopet kunde också följas i Kungsträdgården via storbildsskärm. Dagen skriver om spontana applåder från både ”uppklädda damer och en och annan nedgången man” när ärkebiskop Anders Wejryd höll fram prinsessan Estelle och refererade till Jesusordet att "den som tar emot ett sådant barn i mitt namn, han eller hon tar emot mig". Och många sjöng med i psalmen ”Tryggare kan ingen vara”

De här sakerna blev för mig hoppfyllda tecken på att Gud verkar och människor berörs av Honom i Sverige idag.

Guds välsignelse!/ Barnabas




Inga kommentarer: