onsdag 31 december 2014

1000 bloggposter

Det här är den tusende bloggposten sedan jag startade bloggen i mars 2007. Jag kände att detta inlägg skulle ha anknytning till Israel och nederst finns ett par bilder på Europas största Hannukah-ljusstake vid Brandenburger Tor i Berlin för några dagar sedan.

Det första ljuset tändes den 16 december vilket du kan se i videoklippet.


och det åttonde ljuset tändes den 23 december. Ljuständningen var ett initiativ av Jüdisches Bildungszentrum Chabad Berlin med officiella deltagare:    

"First candles of the Hanukkah Menorah at Brandenburg Gate were lit by Rabbi Yehuda Teichtal, Thomas de Maiziere, German Federal Minister of the Interior, Major of Berlin Michael Muller, and the Ambassador of Israel in Germany Yakov Hadas-Handelsman."

källa

Att Europas största Hannukah-ljusstake tändes just i  Berlin blir med tanke på andra världskrigets fasor symboliskt för mig. Och även med tanke på den antisemitism som finns i Europa idag.
Den stora, tända ljusstaken blir för mig på något sätt ett hoppfullt tecken att ljuset lyser i mörkret, och ljuset kommer alltid att övervinna det!



Joh 1:5
Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

Joh. 8:12 
Jesus talade åter till dem och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i 
mörkret utan ha livets ljus."   
Jag önskar dig ett riktigt gott, nytt och välsignat 2015! /Barnabas

Inga kommentarer: