söndag 29 april 2018

Gör rätt prioriteringar

23 april 2018

Gör rätt prioriteringar

Psalm 90:12
Lär oss att räkna våra dagar, och lär oss förstå hur korta de är. Hjälp oss att använda dem på bästa sätt. Nya Levande Bibeln (SVL)

Vad betyder det, ”att räkna våra dagar”? Låt mig få ställa en annan fråga först. Om jag skulle fråga dig: ”Vad i livet tycker du är svårast att hantera på rätt sätt? Vad är det du upplever att du inte har tillräckligt av?” Vad skulle du svara?

Du kanske tänker pengar, men min erfarenhet visar att det är något annat som är mycket svårare att hantera än pengar, något som jag mycket oftare har ont om än pengar, och det är tid. Jag tror att tid är det som är allra svårast att hantera rätt i våra liv. Jag tror att frågan om hur vi förvaltar vår tid kanske är det avgörande testet på lydnad och verklig kristendom. Därför ber jag som psalmförfattaren: Lär mig att räkna mina dagar rätt. Lär mig att göra rätt prioriteringar, lär mig att avsätta tillräckligt med tid till det som är allra viktigast.

Du förstår, hur du prioriterar din tid visar vad som är viktigt i ditt liv. Saker som har låg prioritet blir förmodligen aldrig gjorda. Om du inte prioriterar de områden som verkligen är viktiga i ditt liv, så kommer ditt liv att vara i oordning. Därför behöver du, precis som jag, be den där bönen: Lär mig att räkna mina dagar rätt, lär mig att prioritera rätt, lär mig att hantera tiden.

 —Derek Prince

Publicerad med tillstånd från Derek Prince Ministries, Norge 

Inga kommentarer: