tisdag 28 april 2015

GPC-böneämnen bönevecka 14

100 dagars bön 27 januari – 8 maj 2015
15 veckors bön för Israel, Sverige och Kristi Kropp i Sverige


Be för församlingen: Att den tar sitt prästerliga ansvar för församlingen och nationen 

En del av oss och en del av våra församlingar, nätverk och rörelser har en särskild kallelse till och smörjelse för bön och förbön. När det gäller Israel kan vi se oss som ”väktare på Jerusalems murar” (Jesaja 62:6-7). När det gäller vårt land och vårt lands ledare har vi ett ansvar att be för ”alla i ledande ställning” för att vårt land ska få leva i fred och välstånd (1 Timoteusbrevet 2:1-2). Låt oss uppmuntra varandra att behandla båda delarna på samma seriösa sätt: Bönen för Israel och bönen för vår nation i förhållande till Israel utifrån 1 Moseboken 12:3:
”Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig. I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade.”

För 70 år sedan och mer saknades sorgligt nog detta slags bön. Det saknades bön för det judiska folket liksom för Europas regeringar. Idag liknar hotet mot Israel, hatet mot Israel, ondskan och de militära styrkorna mot Israel i hög grad det som det judiska folket fick uppleva för 70 år sedan eller mer. Det är en annan ideologi, en annan klädedräkt – men det är samma innehåll, samma hat, samma fanatism. Men nu är det inte enbart ett europeiskt fenomen – det har blivit globalt. För 70 år sedan och mer, sov den största delen av församlingen, även den bedjande församlingen. Be att samma sak inte händer en gång till i vår tid. Tvärtom: Be att den bedjande församlingen vaknar upp så att hela församlingen kan vakna till att vara ”salt och ljus”, ett folk av präster och profeter.

Vi ber att Kristi Kropp i Sverige må vara ”ett kungligt prästerskap” som ber för Israel, Sverige och länderna i världen

• att frambära våra kroppar som ett levande och heligt offer (Romarbrevet 12:1-2)
• att byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap (1 Petrus 2:5, 9-10)
• att vara det Han har gjort oss till: ett kungarike, till präster år Gud (Uppenbarelseboken 1:5- 6)

Vi ber
• att Guds namn blir helgat, förhärligat och ärat (Matteus 6:9; Psalm 111:9)
• att Guds rike ska komma (Matteus 6:10; Uppenbarelseboken 11:15)
• att Guds vilja sker (Matteus 6:10; Johannes 4:34)
• att vi kan stå i försoningens tjänst (Matteus 6:12; 2 Korintierbrevet 5:18-21; Matteus 5:23- 24)
• för alla människor (1 Timoteusbrevet 2:1-4)
• för alla de heliga, för allt Guds folk – för Kristi Kropp och för det judiska folket (Efesierbrevet 6:18)

http://100-days.eu/sv/stoed/boenepunkter/223-vecka-14-26-april-2-maj-2015

KLICKA PÅ DEN SVENSKA FLAGGAN i inlägget "Nations" på denna sida:
http://100-days.eu/index.php/sv/
så kommer det upp mer info och länkar till info-material
Global Prayer Calls svenska FB-sida:
 
 

Inga kommentarer: