onsdag 4 januari 2012

Kan vi lära något av grodor?


agalychnis callidryas,amfibier,detaljer,Fotolia,grodor,klippor,makro,närbild,natur,ögon,rödögd trädgroda,trädgroda,tropiker
Den här lilla historien om några grodungar som ville ordna en tävling för att nå toppen på ett torn fick jag som en julhälsning från en kvinna som aldrig ger upp. Hon är verkligen ett föredöme på området.
Så just för att jag fick den från henne gjorde att jag började fundera lite mer kring  berättelsen. Jag började reflektera över hur uthållig jag själv är på livets alla områden.

Söker man i Folkbibeln online så dyker ordet "uthållig" upp 32 gånger. Paulus säger bla i: 

2 Tess 3:5 
Må Herren leda era hjärtan in i Guds kärlek och Kristi uthållighet.

och

1 Tim 6:11 
Men du gudsman, håll dig borta från sådant! Sträva efter rättfärdighet, gudsfruktan, tro, kärlek, uthållighet och ödmjukhet.


och i Hebréerbrevet står det:



Hebr 12:1 

När vi alltså har en så stor sky av vittnen omkring oss, låt oss då lägga bort allt som tynger, och särskilt synden 
som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp som vi har framför oss.


Här kan du läsa alla bibelställen om uthållighet: 


Jag funderade också på vem jag lyssnar på och tar råd ifrån. Vem lyssnar du på? Och vad lyssnar du på? Är det så att vi ibland lyssnar mer på människors åsikter och tyckande än på Herren? Varför det så i så fall? 

I Psalm 111 står det:


Ps 111:10

Att frukta HERREN är början till vishet, ett gott förstånd får alla som handlar därefter. Hans lov varar i evighet.


och i Ordspråksboken:

Ords 1:7 
Att frukta HERREN är början till kunskap, men vishet och förmaning föraktas av dåren.

Ords 2:6
Ty det är HERREN som ger vishet, från hans mun kommer kunskap och förstånd.

Ords 9:10
Att frukta HERREN är början till vishet, att känna den Helige är förstånd.

Ords 15.33
HERRENS fruktan fostrar till vishet, och ödmjukhet föregår ära

Ords 21:30
Ingen vishet, inget förstånd, inget råd förmår något mot HERREN.

och i Jesaja:

Jes 11:2
Över honom skall HERRENS Ande vila, Anden med vishet och förstånd, Anden med råd och styrka, Anden 
med kunskap och fruktan för HERREN.

Jes 33:6
Han skall vara din framtids säkra grund, rik på frälsning, vishet och kunskap. HERRENS fruktan skall vara Sions skatt.

behållare,djur,grodor,meteorologi,stegar,väder,vetenskaper



Jag tänker också på en annan anekdot, den om den kokande grodan. Att om man lägger en 
groda i kallt vatten och sätter på värmen så märker den inte att vattnet blir varmare förrän det
är för sent. Vilket inte hade kunnat gå om man lagt den i redan kokande vatten. Och min 
fundering är, Är detta en bild för oss kristna i Sverige idag? 
Vänjer vi oss långsamt vid vissa saker så att vi till slut riskerar att hamna i samma situation som
grodan som läggs i kallt vatten?
Om det är så vill jag blåsa ett kraftfullt ”wake up call” så att alla ”grodor” OMEDELBART hoppar 
ur alla kastruller och blir ”grodor på väg” !

behållare,djur,grodor,klättra,meteorologi,stegar,väder,vetenskaper




 

Inga kommentarer: