tisdag 16 oktober 2012

Det händer att möten med människor förändrar

Från Carola´s blogg:

SUNDAY TALK

av

Claes Josefsson, 50 år, är präst i Furulundskyrkan strax öster om Göteborg. Gift, 3 tonåringar och katt. Njuter av en tur med motorcykeln, en promenad med kameran, eller att bara sitta på Starbucks med en go’ cappucino.
 
"Det händer att möten med människor förändrar

Vi möttes på en parkeringsplats i en stad i norra Kalifornien. Jag anonym för honom. Han för mej. Men vi började samtala. Ska jag vara ärlig så minns jag faktiskt inte vilka rubriker vi rörde vid i vårt samtal. Men min fördom besannandes snabbt; Kläderna, blicken, gången, lukten… Jag skämdes över min dom, hur sann den än var, men det skrek hemlös om honom. Efter bara ett par minuters prat så kom det. ”Do You have any money”.

Det ska erkännas att jag normalt är ganska återhållsam, för att inte säga snål, i de lägena. Men jag visste att jag hade lite mynt i min jackficka. Några dollar gick från min hand till hans.
Jag önskar att du hade fått se hans ansikte i det ögonblicket. Och sättet han rörde vid gåvan. Jag hittar inga andra ord än att han faktiskt ömt smekte de mynt som nyss kom från min ficka. Så tittade han på mig och sa med både förväntan och någon slags självklarhet i rösten: är du med i Bethel Church?"


Läs fortsättningen här:
http://blogg.mama.nu/carola/2012/10/15/late-night-sunday-talk/ 

Inga kommentarer: