onsdag 25 april 2007

Hunger och törst - nyckeln till väckelse

Idag låter jag en god vän komma till tals på bloggen:

"När jag läser från bloggen -För en tid som denna- tycker jag mig se en röd tråd från Herren. Det berättas om hungersnöd, se http://profetiskt.blogspot.com/2007/04/brd-r-sllsynt-i-tider-av-hungersnd.html Bröd är sällsynt i tider av hungersnöd.

"Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall bli mättade." (Matt. 5:6) Vad är det vi hungrar och törstar efter i Sverige idag? Har vi ont om mat och dryck? Nej, det är något annat. När vi svälter är det i andligt avseende, vi behöver vederkvickelse och uppmuntran och hur ska vi få detta?

Inlägget http://profetiskt.blogspot.com/2007/04/andlig-hungersnd.html talar om -Andlig näringsbrist - och ger en ledtråd. Herren vill ge oss vad vi behöver, men vad är då problemet? "Ve er, ni som nu är mätta! Ni kommer att hungra," (Luk. 6:25 a) Om vi är mätta, längtar vi inte efter mat, och ber heller inte om det. I ovanstående blogg-stycke står det: 'vår hunger är nyckeln.' Där finns också en bön:

"Ja, jag ber dig Herre, att Du gör mig hungrig. Så hungrig att det smittar av sig på de du vill väcka. Jag ber om Ditt bröd, Din manna från himlen. Jag ber om att ditt ljus ska lysa över vår stad, över vår nation. Jag ber om brinnande hjärtan för Dig Fader. Jag ber om brinnande hjärtan för de förlorade i Jesu namn. Amen. "

När vi blir missmodiga och undrar om allt hopp är ute befinner vi oss i ett tillstånd av näringsbrist. Vi kan säga att det är predikantens fel, men det är inte hela sanningen, tvångsmatning är inte roligt för de som är redan mätta. Vi behöver först hungra och törsta.

'Saliga är ni som nu hungrar, ni skall bli mättade. Saliga är ni som nu gråter, ni skall skratta.' (Luk. 6:21)

Vår bedrövelse är en nyckel. Då börjar vi undra över vad det är vi egentligen längtar efter, vad det egentligen är som vi törstar och hungrar efter. Något fattas i mitt liv, i de kristnas liv och varför kommer inte väckelsen? Om vi känner: 'Min tunga låder vid min gom, jag är i öknen och törsten är hemsk. Kom med ditt levande vatten, kom med dig själv, Jesus!' Då svarar Jesus (Joh. 6:35) 'Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.'

Nu börjar det närma sig, när vi ropar i hunger och törst till Honom, svarar han på vårt rop:

Kom till mitt bord!

"Undrar du om Guds Helige Ande kan använda dig till att hjälpa andra? Kom till mitt bord, så ska jag vederkvicka dig. Kom och ha fest på ett himmelskt sätt, så ska jag ge dig att äta. Ja, jag vill ge dig själv bröd till att äta, för att vederkvicka dig. Låt det vara i fokus. Och när du blir vederkvickt av det närande brödet, kommer jag att göra så att det faller smulor ner under bordet. Så kom och ät vid mitt bord. Då kommer andra att få ta emot det som faller från välsignelserna du får. Du kanske tror att de andra inte kan ta emot, eftersom de inte är rikets barn; men ska inte hundarna äta av smulorna som faller från mina barns bord?" se http://profetiskt.blogspot.com/2007/04/kom-till-mitt-bord.html

När vi hungrar och törstar så mycket efter Honom själv, efter Jesus, att vi känner att vi förgås om vi inte får träffa Honom, då 'kommer' inte väckelsen, nej då är väckelsen här!

Då ska vi 'Aldrig mer hungra eller törsta.' (Upp 7:16). Då har vi det vi bett om, i sådant överflöd att det spiller över till världens sargade och förtvivlade barn, de som också längtar och letar.

PraySweden"

Läs gärna också mitt svar till Ingo som ligger som kommentar under inlägget "Andlig näringsbrist"

Inga kommentarer: